The Poetics of Intermedial Spaces: Affect Modeling in Ann Quin, Claude Simon, and Alexander Kluge
The Einstein Project The Poetics of Intermedial Spaces: Affect Modeling in Ann Quin, Claude Simon, and Alexander Kluge proceeds from the basic premise that literature is a particularly apt medium for observing how linguistic processes condense, encode and thus transform affects into feelings and emotion—and conversely, how they dissolve established cultural schemata of emotion.
The experimental narrative texts of Ann Quin (1936-1973), Claude Simon (1913-2005) and Alexander Kluge (*1932) lend themselves especially well to analyzing the affect-forming potential of new and unconventional literary techniques. In the 1970s Quin, Simon, and Kluge experimented—each in their own ways—with the narrative limits of the novel. Their formal experiments were oriented at discovering new intermedial relations in order to generate new forms of aesthetic experience. By showing the affective potential of experimental narrative texts, my project challenges the oft-expressed view that such texts tend to be too intellectual or artificial to generate sensual potency.
Dr. Julia Weber

Freie Universität Berlin
Peter-Szondi Institut für Allg. und Vgl. Literaturwissenschaft
Researcher
Room JK 28/224
14195 Berlin
- seit 2/2020 Einstein Junior Fellow
- SS 2019 Vertretungsprofessur (W2) am Lehrstuhl für Komparatistik der LMU München
- 2012-2020 Leiterin der Emmy Noether-Nachwuchsgruppe „Bauformen der Imagination. Literatur und Architektur in der Moderne", FU Berlin
- 2010-2012 Alexander von Humboldt Forschungsstipendiatin am Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft und am Cluster "Languages of Emotion" der FU Berlin
- 2008-2010 Feodor-Lynen Fellow der Humboldt Stiftung an der Yale University
- 2008 Wissenschaftliche Mitarbeiterin am Institut für Allgemeine und Vergleichende Literaturwissenschaft der FU Berlin
- 2005-2006 Visiting Scholar an der New York University, Department of Comparative Literature
- 2004-2007 Doktorandin am Promotionsstudiengang „Literaturwissenschaft“ der Ludwig Maximilians-Universität München. Stipendiatin der Stiftung der Deutschen Wirtschaft. Dissertation: Das multiple Subjekt. Randgänge ästhetischer Subjektivität bei Fernando Pessoa, Samuel Beckett und Friederike Mayröcker
- 2002-2003 Dramaturgieassistentin am Deutschen Theater Berlin
- 2001-2002 DAAD-Stipendiatin an der Universität Paris VII, Diplôme d'Etudes Approfondies. Abschlussarbeit bei Prof. Julia Kristeva: La Défaite de l'homme et la défiguration progressive dans le théâtre de Sarah Kane
- 1995-2001 Studium der Germanistik, Philosophie und Psychologie in Berlin, Wien und Lissabon. Magisterarbeit: Vernetzte Identität. Poetische Verfahrensweisen und Subjektkonstitution in Friederike Mayröckers Prosa
Publikationen (Auswahl)
- Campe, Rüdiger / Weber, Julia (Hg.): Rethinking Emotion: Interiority and Exteriority in Premodern, Modern, and Contemporary Thought. Berlin: Walter de Gruyter 2014.
- „Eine intermediale Poetik der Zwischenräume: Zu Claude Simons Roman Triptyque und seinem Kurzfilm L’Impasse“. In Schafaff, Jörn / Wihstutz, Benjamin (Hg.): Sowohl als auch Dazwischen. Das Potenzial ästhetischer Erfahrungsräume. München: Fink 2015, S. 7–26.
- „Inside / Out: Mediating Interiority in E.T.A. Hoffmann’s Rat Krespel“. In: Campe, Rüdiger / Weber, Julia (Hg.): Rethinking Emotion: Interiority and Exteriority in Premodern, Modern, and Contemporary Thought. Berlin: Walter de Gruyter 2014, S. 172–186.
- „,Im Hohlraum‘ – Excavating Narration? Architectural Space, Perspective and (E)motion in Kafka’s The Burrow“. In: Lehnert, Gertrud (Hg.): Spaces of Desire - Spaces of Transition. Space and Emotion in Modern Literature. Frankfurt am Main 2011, S. 29–41.
- Weber, Julia: Das multiple Subjekt. Randgänge ästhetischer Subjektivität bei Fernando Pessoa, Samuel Beckett und Friederike Mayröcker. Dissertation. München: Wilhelm Fink 2010.