Dr. Verena Straub
Researcher
CV
Since 2021: Editor at the "Affect and Colonialism Web Lab" (https://affect-and-colonialism.net/), CRC Affective Societies, Free University Berlin
2020-2021: Postdoctoral Researcher at the Chair of Visual Culture Studies in a Global Context (Prof. Kerstin Schankweiler), Technical University Dresden
July 2019: Defense of the dissertation "Bezeugen - Erzeugen - Überzeugen. Das Selbstmordattentat im Bild" ("Operations of Testimony. Images of Suicide Bombers as Martyrs")
2015-2019: Research Associate at CRC Affective Societies, Free University Berlin, Project "Affective Dynamics of Images in the Age of Social Media"
2013-2015: Research Associate at the Cluster of Excellence “Image Knowledge Gestaltung“, project: “Designing Laboratories“, Humboldt Universität zu Berlin
Since 2008: Work as freelance journalist, writing about contemporary art. Contributions for art-in-berlin, FAZ, Die Welt.
2006-2012: M.A. in Art and Visual History at Humboldt University Berlin and York University, Toronto. B.A. in Art and Visual History and German Literature at Humboldt University Berlin.
Stipends and Awards
2021: Prize for the „Affect and Colonialism Web Lab", idea competition „international research marketing" (awarded by the German Research Foundation, the Federal Ministry of Education and Research and the initiative „Research in Germany").
2017: Invitation as fellow at the CRC 948 „Heroes - Heroizations - Heroisms"
2015: Stipend from the Cluster of Excellence „Image Knowledge Gestaltung", Humboldt Universität zu Berlin, for a research stay in Beirut, Libanon
2012: 1st prize for best art critic, article competition organized by the art magazine artefakt. Jury: Prof. Dr. Christian Demand (Merkur), Swantje Karich (Frankfurter Allgemeine Zeitung), Dr. Hanno Rauterberg (Die Zeit)
WiSe 2021/21
- "Affect and Colonialism Web Lab", project seminar (M.A.), Institute for Art History, Free University Berlin, Department Arts of Africa
- "Kunst und Konflikt im Nahen Osten" ("Art and Conflict in the Middle East"), seminar (B.A.), Institue for art and visual history, Humboldt-Universität zu Berlin
- Visual History/ Visual Studies
- Images and political conflict
- Images and Science
- Contemporary Art
- Art Criticism
Monographs
- Das Selbstmordattentat im Bild. Aktualität und Geschichte von Märtyrerzeugnissen. Bielefeld: transcript 2021. Open Access: https://www.transcript-verlag.de/978-3-8376-5715-9/das-selbstmordattentat-im-bild/
Edited Volumes
- Image Testimonies. Witnessing in Times of Social Media, hrsg. zusammen mit Kerstin Schankweiler und Tobias Wendl. London: Routledge 2019.
- Performance zwischen den Zeiten. Reenactments und Preenactments in Kunst und Wissenschaft, hrsg. zusammen mit Adam Czirak, Sophie Nikoleit, Friederike Oberkrome, Robert Walter-Jochum, Michael Wetzels. Bielefeld: transcript 2019.
Academic Articles / Chapters
- Die digitale Bildmontage von dschihadistischer Propaganda bis Cyberwar, in: Montage oder Fake News? Virtuelles Programm zur Ausstellung "John Heartfield. Fotografie plus Dynamit" in der Akademie der Künste, Berlin vom 2.6. bis 23.8.2020, https://www.adk.de/de/projekte/2020/heartfield/programm/Symposium/Panel-3.htm
- Digitale Postproduktionen. Die Zirkulation von Bildern palästinensischer Selbstmordattentäterinnen im Internet, in: Nähe auf Distanz. Eigendynamik und mobilisierende Kraft politischer Bilder im Internet. Hrsg. von Isabelle Busch, Uwe Fleckner und Judith Waldmann. Hamburger Forschungen zur Kunstgeschichte. De Gruyter 2020, S. 157-175.
- together with Kerstin Schankweiler and Tobias Wendl: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media, in: Image Testimonies: Witnessing in Times of Social Media. London/New York 2019, S. 1-13.
- “Living Martyrs”: Testifying What is to Come, in: Image Testimonies. Witnessing in Times of Social Media. Hrsg. von Kerstin Schankweiler, Verena Straub und Tobias Wendl. London/New York 2019, S. 139-153.
- together with Adam Czirak, Sophie Nikoleit, Friederike Oberkrome, Robert Walter-Jochum and Michael Wetzels: (P)Reenactment, in: Affective Societies - Key Concepts. Hrsg. von Jan Slaby und Christian von Scheve. New York/London 2019, S. 200-209.
- together with Christina Landbrecht: Präzision ins Bild gesetzt. Der Reinraum als Showroom, in: Bilder der Präzision. Praktiken der Verfeinerung in Technik, Kunst und Wissenschaft. Hrsg. von Matthias Bruhn und Sara Hillnhütter. Berlin 2018, S. 37-48.
- A Gallery of Martyrs - the Martyr in the Gallery: Public Display and the Artistic Appropriation of Martyr Images in the Middle East, in: Stylianou, Elena und Theopisti Stylianou-Lambert (eds.): Museums and Photography: Displaying Death, Abingdon/ New York: Routledge 2017, p. 179–199.
- The Making and Gendering of a Martyr: Images of Female Suicide Bombers in the Middle East, in: Eder, Jens und Charlotte Klonk (eds.): Image Operations. Visual Media and Political Conflict, Manchester: Manchester University Press 2016, p. 137–150.
- Lebende Tote? Die (Selbst-)Inszenierungen der palästinensischen Selbstmordattentäterinnen, in: Stoellger, Philipp und Jens Wolff (eds.): Bild und Tod. Grundfragen der Bildanthropologie, Bd. I, Tübingen 2016, p. 401–424.
- Science in Pictures: A Historical Perspective, in: Klonk, Charlotte (ed.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, p. 47–66.
- together with Christina Landbrecht: The Laboratory as a Subject of Research, in: Klonk, Charlotte (ed.): New Laboratories: Historical and Critical Perspectives on Contemporary Developments, Berlin: De Gruyter 2016, p. 21–44.
Reviews/ Catalogue Essays/ Glossary Entries
- Review of: Sebastian Baden: Das Image des Terrorismus im Kunstsystem, München: edition metzel 2017, in: sehepunkte 18 (2018), Nr. 4 [15.04.2018], URL: http://www.sehepunkte.de/2018/04/30932.html
- Review of: Anthony Downey (ed.): Future Imperfect. Contemporary Art Practices and Cultural Institutions in the Middle East, Berlin: Sternberg Press 2016, in: sehepunkte 17 (2017), Nr. 9 [15.09.2017], URL: http://www.sehepunkte.de/2017/09/30087.html
- Rabih Mroué, in: Affect Me. Social Media Images in Art. Edited by Julia Höner und Kerstin Schankweiler. Exhibition catalogue KAI10 Düsseldorf, Spector Books 2017, p. 148-153.
- together with Kerstin Schankweiler: „Shaheed [شهيد]”, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 28 September 2016, URL: https://nomoi.hypotheses.org/824
- „Suicide Bomber’s Video Testimonies”, in: Aesthetics of Resistance, Pictorial Glossary, The Nomos of Images, 14 Januar 2016, URL: http://nomoi.hypotheses.org/344
- Forensic Architecture, in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Edited by Nikola Doll, Horst Bredekamp and Wolfgang Schäffner. Exhibition catalogue Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, p. 348
- Modell für den Gang des Menschen (Braune-Fischer-Modell), in: +ultra. gestaltung schafft wissen. Edited by Nikola Doll, Horst Bredekamp and Wolfgang Schäffner. Exhibition catalogue Martin-Gropius-Bau Berlin, E.A. Seemann 2016, p. 243.
Journalistic Work (Selection)
- together with Débora Medeiros: "How to decolonize knowledge production? Thoughts on the recently launched Affect and Colonialism Web Lab", in: Affective Societies Blog, 21.9.2021, https://affective-societies.de/2021/zeitgenossenschaft/how-to-decolonize-knowledge-production-thoughts-on-the-recently-launched-affect-and-colonialism-web-lab/
- „The Eternal Network. Die Ausstellung der Transmediale in sieben Fragen“, in: Affective Societies Blog, 17.2.2020, https://affective-societies.de/2020/zeitgenossenschaft/the-eternal-network-durch-die-ausstellung-der-transmediale-entlang-von-sieben-fragen/
- “Die affektive Macht des ‚Martyriums’. Was wir von der Debatte um eine Kunstinstallation lernen können“, in: Affective Societies Blog, 23. 12. 2017, http://affective-societies.de/2017/sfb-1171/die-affektive-macht-des-martyriums-was-wir-von-der-debatte-um-eine-kunstinstallation-lernen-koennen/
- „Making you feel what we feel. The Freedom Theatre in Jenin“, in: affective-societies.org, 12. 1. 2017, http://affective-societies.de/2017/repertoires/making-you-feel-what-we-feel-the-freedom-theatre-in-jenin/
- „Es ist die rohe Gewalt, die uns Menschen vereint. Die Ausstellung ‚Fire and Forget. On Violence’ widmet sich der Gewalt und scheitert am Politischen“, in: Die Welt, 9. 7. 2015.
- „Laetitia Gendre. Thomas Fischer Galerie“, in: Frieze d/e, Nr. 15, Juni-August 2014.
- „Er zeigt beide Seiten der ägyptischen Medaille. Die ästhetische Falle der Revolution: Arbeiten des Kairoer Künstlers Khaled Hafez sind in Berlin zu sehen“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 9. 2013.
- „Wer zuletzt lacht... Hans-Peter Feldmann mokiert sich über die Kunst und ihren Markt - und ist damit selbst bestens im Geschäft“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 28. 4. 2013.
- „Ohne festen Wohnsitz. Zwei Frauen aus Berlin zeigen Kunst an temporären Orten“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 17. 2. 2013.
- „Fass auf, Öl raus, Kunst rein. Christo stellt in der Wüste aus“, Frankfurter Allgemeine Zeitung, 2. 2. 2013.